Bjørneknuten
Bjørneknuten er et populært turmål i Kragerø, med en utsikt som kan måle seg med Lovisenbergkollen. Hele Valberg-halvøya er en perle for friluftsentusiaster, med et nettverk av stier som innbyr til utforskning.
I 1999 var vi på tur i området ved Bjørneknuten og oppdaget dette flotte utsiktspunktet. På den tiden fantes det ingen sti dit, så vi merket en rute, satte opp en benk og en postkasse. Benken er nå borte, men i dag har det blitt en fin sti til utsiktspunktet, og Turlaget har satt opp både en ny benk og en postkasse.
Jeg har tegnet inn anbefalt løype i rødt på kartet. Turen byr på variert terreng og starter over dammen, der Dahl en gang eksporterte is.
Dessverre trues området rundt Bjørneknuten i dag. Aktiviteten til Norsk Hyperit rykker stadig nærmere og tar i bruk nye områder.
124. AS Norsk Hyperite: MacAdam eller A/S Norsk Hyperite som det heter nå kommer stadig nærmere lille og deler av store Bjørneknuten og dette turområdet står i fare for å bli ødelagt. Det blir nå tatt ut ca 550.000 og 600.000 tonn av bergarten hyperit årlig, det er en tung og hard stein som egner seg godt både i asfaltblandinger og som kystsikring i moloer og bryggeanlegg. I 1950-årene ble det tatt ut ca. 15.000 tonn årlig. Det var George Dahll sammen med engelske interesser som startet produksjonen i 1913-1914 og kundene var England og Holland. Bedriften fikk navnet ValbergMacAdam AS. Navnet MacAdam kommer av en skotte ved navn MacAdam, det var han som forsket frem en type veidekke som senere ble til asfalt. Allerede i februar 1915 under første verdenskrig stoppet produksjonen. Etter krigen startet driften opp igjen. Under andre verdenskrig ble det også noe stans i produksjonen, etter krigen fikk Dahll en kontrakt med den nederlandske staten. Steinen ble lastet om bord i lektere og videre opp i jernbanevogner, nå blir steinen lastet direkte i båter. Det var på det meste 85-90 mann som jobbet her. I 1984-85 var produksjonen på 204.000 tonn og det var rundt 16 mann som jobbet på anlegget. I 1984 sto det nye anlegget med tunnellen ferdig og utskipningskaia ble flyttet til utsiden av Valbergheia mot Bærøyfjorden. Tunnellen som går igjennom heia er omkring 300 meter, og er det største tunnellarbeidet i Kragerø siden Kragerøbanen ble anlagt i 1927.
Olivin-hyperit er en gabbro som er dannet som smeltenasse dypt i jordskorpa. Denne bergarten er meget hard og seig, og egner seg meget godt til veidekke, og den binder seg godt til asfalt og betong.

Bjørneknuten is a popular hiking destination in Kragerø, offering views that nearly rival those from the nearby Lovisenbergkollen. The entire Valberg Peninsula is a gem for outdoor enthusiasts, with a vast network of trails inviting exploration.
In 1999, we went hiking in the Bjørneknuten area and discovered this beautiful viewpoint. At that time, there was no trail leading to it, so we marked a route and installed a bench and a mailbox. The original bench is now gone, but today there is a well-established path to the viewpoint, and the local hiking association has placed a new bench and mailbox there.
I have marked the recommended route in red on the map. It’s a varied hike that begins by crossing the dam, from which Dahl once exported ice.
Unfortunately, the Bjørneknuten area now faces a threat. Norsk Hyperit’s operations are steadily expanding, encroaching on more of the surrounding land.
124. AS Norsk Hyperite: MacAdam, or A/S Norsk Hyperite as it is now called, is gradually moving closer to Little and parts of Big Bjørneknuten, and this hiking area is at risk of being destroyed. Currently, about 550,000 to 600,000 tons of the rock hyperite are extracted annually. It is a heavy and hard stone that is well-suited for both asphalt mixtures and coastal protection in breakwaters and pier facilities.
In the 1950s, about 15,000 tons were extracted annually. It was George Dahll, along with British interests, who started production in 1913–1914, with customers in England and the Netherlands. The company was named ValbergMacAdam AS. The name MacAdam comes from a Scotsman named MacAdam, who developed a type of road surface that later became asphalt.
Production already halted in February 1915, during World War I. After the war, operations resumed. During World War II, there were also some interruptions in production. After the war, Dahll secured a contract with the Dutch government. At the time, the stone was loaded onto barges and then transferred to railway cars; now, the stone is loaded directly onto ships.
At its peak, 85–90 men worked at the site. In 1984–85, production was at 204,000 tons, with about 16 men working at the facility. In 1984, the new facility with a tunnel was completed, and the shipping quay was moved to the outside of Valbergheia facing the Bærøyfjord. The tunnel, which runs through the ridge, is about 300 meters long and is the largest tunnel project in Kragerø since the Kragerø railway was built in 1927.
Olivine-hyperite is a type of gabbro formed as molten rock deep within the Earth’s crust. This rock is extremely hard and tough, making it highly suitable for road surfacing, and it bonds well with both asphalt and concrete.
BJØRNEKNUTEN