VARPERINGER OG FORTØYNINGSBOLTER
Langs hele kysten står det mange bolter og ringer som er i ferd med å ruste vekk.
De første kom opp tidlig på 1600-tallet, og var i bruk så lenge seilskutene trafikkerte langs kysten.
Along the entire coast there are many bolts and rings that are about to rust away. The first ones came up in the early 17th century, and were in use as long as the sailing ships operated along the coast.
I Kragerøskjærgården står det fortsatt mange bolter/ringer fra skutetiden, noen er i ferd med å ruste helt bort, det er mange som allerede er helt borte. Under ombyggingen på 1960-tallet av Gundersens hus på torvet, Hovedbyen 90 ble det funnet skjell og drivgods fra sjøen. Det som ble funnet tydet på at Torvet er en fylling og at sjøen gikk helt inn til fjellet bak huset. Et annet bevis på at det var slik, er de gamle fortøyningsboltene som er festet i fjellet bak huset. I 2005 ble de registrert, fotografert og laget et par hefter av Per Johnny Thoresen, som er å finne på Berg-Kragerø Museum og Kragerø Bibliotek. Det var Søndre Kalstad som eide grunnen i byen og Kragerø havn og hadde inntekt på ringene. Skip som ankret opp i Kragerø havn, som brukte ringene måtte betale en avgift til eieren som var Søndre Kalstad og senere Frydensborg. Ringene sto stort sett på privat grunn og var uten tilsyn, men i 1632 gir regjeringen tollvesenet ordre om å tilse de forfalne ringene. Da ble også ringens dimensjoner og plassering bestemt.
I 1736 var det inspeksjon i uthavnene og ved Kragerø havn, det ble registret 9 bolter ved Kragerø havn. Det ble registrert en ring på Beverskjær ved Jomfruland, den ble trolig satt der i 1732 av grunneieren. Eier av Jomfruland på denne tid var grev Danneskiold Larvig. I 1736 ble det også nevnt en større ring på den søndre odde av Portør, det var også to ringer til ved Portør. Ved Strømtangen var det også en ring. Dette er bare noen av de mange ringene som var i skjærgården. I 1889 ble det registrert 160 ringer. De største ringene i Norge var på ca. 200 kilo. For grunneiere var det penger å tjene når bolten ble festet i fjellet og senere når det ble rodd ut for å hente trossene enten det var til varping eller fortøyning i opplag. (Ordet “varping” betyr når skutene skulle gjennom trange sund eller elver og ikke kunne seile, da måtte skutene dras gjennom ved hjelp av trossene som var festet i ringene.) De eldste ringene var kilt fast i sprekker i fjellet med trekiler.
I disse knappe tider ble mange ringer fjernet ved nattes tider og det kostbare jernet ble solgt på det åpne markedet. Etter hvert ble boltene festet etter at det ble brent svartkrutt i fjellet til det ble stort nok hull til å sette bolten i og til slutt blystøpt. Senere ble det brukt svovel til å feste boltene, da sto også boltene ordentlig fast. Bak Fjordbåtselskapets lille hus på Barthebrygga, tett inntil veien sto det en ring av gammel type, og sjeldnere smedens navn og årstall innpreget. Var det flere ringer i Kragerø som var signert? Hvor ble det av ringen som sto der?, den skal ha stått der i 1977. Desember 1987 gikk den siste ferja “Kragerø” fra Barthebrygga, når ble den lille bua revet? Fortøyningsbolter ble også brukt til andre ting. På Furuholmen hadde fastboende nytte av en stor ring, den ble brukt til å varsle når noen skulle hentes på bysiden. de som trengte skyss over, trampet på ringen og lyden ble som om en slo på en klokke. Lyden hørtes helt over til Furuholmen.
BALLASTMERKER
Ved noen av fortøyningsringene var det ballastmerker, det var plasser hvor skutene kunne tømme ballasten sin før de skulle losse varer ombord. Det var ballastplass ved Skrubben, Moringsbøyen på Bærøyfjorden, Heucheverven, Lille Kirkebukta og ankerplassen ved Stilnestangbratten. Det var ballastplass ved Skarbodalsbukt. Det skal ligge igjen hauger med flint i området etter lasting av is. Det var også ballastplass ved Galeiodden, men der ble det etter hvert for grunt og den kunne ikke lenger benyttes. Ballasten i skutene var for det meste sand, grus og stein (mye flint). Ved Galeiodden er det funnet en del krittpiper.
Gunnarsholmen
Bolt 1
Gunnarsholmen
Bolt 2
Gunnarsholmen
Bolt 3
Øya, Galeiodden
Bolt 4
Portør
Bolt 5
Øya, Sjøbadet
Bolt 6
Øya, Lindvika
Bolt 7
Barthebrygga
Bolt 8: Denne er fjernet ved nytt bryggeanlegg.
Skåtøy, Vennevika
Bolt 9
Bukkholmen
Bolt 10
Bukkholmen
Bolt 11
Lille Kirkholmen
Bolt 12
Kil
Bolt 13
Dampskipsbrygga
Bolt 14: Fortøyningspælen på den gamle dampskipsbrygga er en del av en rå som stammer fra fullriggeren ”Lofthus”som ble bygget i Glasgow i 1869. Den ble kjøpt til Lillesand år 1900 og rigget om til bark i 1914, som mange andre hjemkjøpte fullriggere. I 1914 kom den ut for en storm og mistet en del av riggen og møtte søke nødhavn i Queenstown i Irland, her ble den kondemnert. Herfra ble skuta tauet til Kragerø av en hollandsk taubåt og kjøpt opp av Johannes O. Silius, her ble den nedrigget slik at bare undermastene sto igjen. Den ble solgt videre til Den Kongelige Norske Marine, skuta ble slept til Kristiansand omkring juletider 1916. Men i en sterk pålandsstorm slet skuta seg og drev i land på Målen mellom Arendal og Tvedestrand og endte sine dager der. Fortøyningspælen ble kjørt ned i sjøbunnen omkring 1916 og fylt med betong. Dampskipsbrygga ble anlagt i 1872 samtidig med bybrua
Kammerfosselva
Bolt 15
Soppekilen
Bolt 16
Kammerfosselva
Bolt 17
Kammerfosselva
Bolt 18
Kammerfosselva
Bolt 19
Kammerfosselva
Bolt 20
Båten
Bolt 21
Båten
Bolt 22
Gunnarsholmen, Bolteskjær
Bolt 23
Skrubbodden
Bolt 24: Denne bolten er borte.
Valberg
Bolt 25
Valberg
Bolt 26
Sundaholmene
Bolt 27
Matholmen
Bolt 28
Matholmen
Bolt 29
Matholmen
Bolt 30
Matholmen
Bolt 31
Tangen, Kammerfosselva
Bolt 32: På bolten kan man fremdeles se signaturen til smeden som laget denne. Det hendte ofte at smeden som hadde laget bolten satte sine initialer i den. Litt utydelig, men tror det står ”BL 90”. Denne bolten ble trolig satt opp i forbindelse med bruddet som Peder Tangen startet opp i 1888.
Kjettingfarikken, Hellefjorden
Bolt 33
Strømtangen
Bolt 34
Hellefjorden
Bolt 35
Ved Kirkeholmene
Bolt 36
Morholmen
Bolt 37
Morholmen
Bolt 38
Morholmen
Bolt 39
Morholmen
Bolt 40: Denne bolten er lik den som står ved Tangen i Kammerfosselva, og ble trolig satt opp i 1890-1900
Morholmen
Bolt 41: Denne bolten er lik den som står ved Tangen i Kammerfosselva, og ble trolig satt opp i 1890-1900.
Matholmen
Bolt 42: Denne bolten er lik den som står ved Tangen i Kammerfosselva, og ble trolig satt opp i 1890-1900.
Morholmen
Bolt 43
Kammerfoss
Bolt 44
Kammerfoss
Bolt 45
Kammerfoss
Bolt 46
Nautebakken
Bolt 47
Gunnarsholmen
Bolt 48
Kragerø Berg Museum
Bolt 49: Denne bolten står nede ved Riggerua.
Kragerø Berg Museum
Bolt 50: Denne bolten står nede ved Riggerbua.
Sauholmen
Bolt 51
Sauholmen
Bolt 52
Sauholmen
Bolt 53
Sauholmen
Bolt 54
Sauholmen
Bolt 55
Sauholmen
Bolt 56
Skrue
Bolt 58
Rekevika
Bolt 59: Her ble det losset tømmer, det var finske og russiske båter som var fortøyd i disse boltene i Rekevika mens det ble losset. Båtene lå på tvers i sundet inn til Rekevika.
Rekevika
Bolt 60: Her ble det losset tømmer, det var finske og russiske båter som var fortøyd i disse boltene i Rekevika mens det ble losset. Båtene lå på tvers i sundet inn til Rekevika.
Rekevika
Bolt 61: Denne bolten er ulik alle de andre i Skjærgården, det er toppen av et stort gammelt anker. Det var vanlig å benytte gamle motordeler, deler av seilskuterigger, trepåler, gamle kanoner eller ankere som denne i en periode. Rett ved fortøyningsbolten er det noen inskripsjoner i fjellet.
Sundaholmene
Bolt 62
Stilnestangen
Bolt 63
Stilnestangen
Bolt 64
Nedre Langtangen
Bolt 65
Nepa, Rørvik
Bolt 66
Nepa, Rørvik
Bolt 67
Nepa, Rørvik
Bolt 68
Nepa, Rørvik
Bolt 69
Danskekaia
Bolt 70
Skrubben
Bolt 71: Dette er et gammelt bilde fra området Skrubben, bildet er tatt like etter krigen. På bildet ser vi to-tre bolter.
Aatangen
Bolt 72
Skjørsvik
Bolt 57: Denne bolten ved Skjørsvik fikk navnet ”Saulekarispalt” etter at en dame som hadde tilholdssted på Levangsheia fikk retten over bolten. Hun satt i skauen og holdt utsikt over bolten for å se om det var noen som fortøyde i den. Hvis de ikke betalte avgift, satt hun seg på bolten til de betalte. Navnet ”Saulekari” kom av at hun aldri var hjemme og fikk vasket seg. Denne bolten har jeg ikke bilde av.
Einarsholmen
Bolt 73
Aatangbukta
Bolt 74
Blankenberg
Bolt 75
Rekevika
Bolt 76
Oksekastet
Bolt 77
Langaardssund
Bolt 78
Rekevika
Bolt 79
Sjåen
Bolt 80
Krikkholmene
Bolt 81
Korsholmen
Bolt 82
Apalbukta
Bolt 83
Fluer
Bolt 84
Kirkholmene
Bolt 85
Kirkholmene
Bolt 86
Kirkholmene
Bolt 87
Kirkholmene
Bolt 88
Vennevika
Bolt 89
Stavseng
Bolt 90
Stavseng
Bolt 91
Portør
Bolt 92
Portør
Bolt 93
Portør
Bolt 94
Grønsvik
Bolt 95
Grønsvik
Bolt 96
Grønsvik
Bolt 97
Grønsvik
Bolt 98
Rekevika
Bolt 99
Rekevika
Bolt 100
Rekevika
Bolt 101
Rekevika
Bolt 102
Tangen, Kammerfosselva
Bolt 103
Tangen, Kammerfosselva
Bolt 104
Jomfruland
Bolt 105
Kragerøfjorden
Bolt 106
Østfronten
Bolt 107
Østfronten
Bolt 108
Østfronten
Bolt 109
Kreppa
Bolt 110
Kreppa
Bolt 111
Kreppa
Bolt 112
Kokken
Bolt 113
Sjåen
Bolt 114
Kreppa
Bolt 115
Sundaholmene
Bolt 116
Saltneven
Bolt 117
Holme ved Stavseng
Bolt 118
Holme ved Stavseng
Bolt 119
Bjelkevik
Bolt 120
Bjelkevik
Bolt 121
Barmskilen
Bolt 122
Tallakshavn
Bolt 123
Strand
Bolt 124
Korsholmen
Bolt 125
Paradisbukta
Bolt 126
Dønvika, Skåtøy
Bolt 127
Dønvika, Skåtøy
Bolt 128
Dønvika, Skåtøy
Bolt 129
Sundaholmene
Bolt 130
Grønsvik
Bolt 131
Øya
Bolt 132
Snekkevik
Bolt 133
Blindtarmen
Bolt 134
Ringskjær, Jomfruland
Bolt 135
Tønneholmen
Bolt 136
Tønneholmen
Bolt 137
Tønneholmen
Bolt 138
Linsund, Risøy
Bolt 139
Kjørbonn
Bolt 140
Kjørbonn
Bolt 141
Kjørbonn
Bolt 142
Stølefjorden
Bolt 143
Skjørsvika
Bolt 144
Arntsholmen
Bolt 145
Hvitstein
Bolt 146
Breibukta, Portør
Bolt 147
Kalstadkilen ved sykehuset
Bolt 148
Rødlandet, Hellefjorden
Bolt 149
Rødlandet, Hellefjorden
Bolt 150
Vadfoss
Bolt 151
Vadfoss
Bolt 152
Gulodden; Bærøy
Bolt 153
Barthebrygga
Bolt 154: Denne bolten kom frem ved gravearbeid i forbindelse ved nytt bryggeanlegg. Nå er den ikke synlig lenger.
Hellefjorden, liten odde ved Kjættingfabrikken
Bolt 155
Skarbodalsbukta, Heftet
Bolt 156
Skarbodalsbukta
Bolt 157
Skarbodalsbukta
Bolt 158: Denne bolten har ingenting med de gamle boltene fra skutetiden å gjøre. Denne er av nyere dato.
Skarbodalsbukta
Bolt 159
Skarbodalsbukta
Bolt 160
Skarbodalsbukta
Bolt 161
Skarbodalsbukta
Bolt 162
Helle, Lona
Bolt 163: Denne ringen ligger langt opp på land. Står i fjellet der hvor Helle Bruk (saga) en gang var.
Smedsbukta
Bolt 164: En bolt av nyere dato.
Skarbodalsbukta
Bolt 165: En sliten fortøyningsring.
Eidkilen
Bolt 166: Her ble det fylt ut i forbindelse ved utvidelse av Eidkilkanalen. Denne bolten har nok opprinnelig ligget nærmere strandlinja.
Vestre Stabbestad
Bolt 167: Ikke av de eldste.
Vestre Stabbestad
Bolt 168: Ikke av de eldste.
Fantholmane, Hellefjorden
Bolt 169: En godt bevart fortøyningsring fra iseksport tiden.
Hellefjorden
Bolt 170: Liten fortøyningsbolt i Hellefjorden.
Hellefjorden
Bolt 171: Liten fortøyningsbolt i Hellefjorden.
Langetangen
Bolt 172: Bolt ved Simon Langetangens isbruk på Langetangen
Åtangen
Bolt 173: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien
Åtangen
Bolt 174: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien
Åtangen
Bolt 175: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien. Haugstranda i bakgrunnen
Åtangen
Bolt 176: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien.
Sibirien, Tåtøy
Bolt 177: Denne bolten befinner seg på en liten holme ved Tåtøy, som blir kalt Sibirien.
Kreppa
Bolt 178: Se også boltene 110, 111, 112 og 115 fra Kreppa.
Kreppa
Bolt 179: Se også boltene 110, 111, 112, 115 og 178 fra Kreppa.