VARPERINGER OG FORTØYNINGSBOLTER
Langs hele kysten står det mange bolter og ringer som er i ferd med å ruste vekk.
De første kom opp tidlig på 1600-tallet, og var i bruk så lenge seilskutene trafikkerte langs kysten.
Along the entire coast there are many bolts and rings that are about to rust away. The first ones came up in the early 17th century, and were in use as long as the sailing ships operated along the coast.
I Kragerøskjærgården står det fortsatt mange bolter/ringer fra skutetiden, noen er i ferd med å ruste helt bort, det er mange som allerede er helt borte. Under ombyggingen på 1960-tallet av Gundersens hus på torvet, Hovedbyen 90 ble det funnet skjell og drivgods fra sjøen. Det som ble funnet tydet på at Torvet er en fylling og at sjøen gikk helt inn til fjellet bak huset. Et annet bevis på at det var slik, er de gamle fortøyningsboltene som er festet i fjellet bak huset. I 2005 ble de registrert, fotografert og laget et par hefter av Per Johnny Thoresen, som er å finne på Berg-Kragerø Museum og Kragerø Bibliotek. Det var Søndre Kalstad som eide grunnen i byen og Kragerø havn og hadde inntekt på ringene. Skip som ankret opp i Kragerø havn, som brukte ringene måtte betale en avgift til eieren som var Søndre Kalstad og senere Frydensborg. Ringene sto stort sett på privat grunn og var uten tilsyn, men i 1632 gir regjeringen tollvesenet ordre om å tilse de forfalne ringene. Da ble også ringens dimensjoner og plassering bestemt.
I 1736 var det inspeksjon i uthavnene og ved Kragerø havn, det ble registret 9 bolter ved Kragerø havn. Det ble registrert en ring på Beverskjær ved Jomfruland, den ble trolig satt der i 1732 av grunneieren. Eier av Jomfruland på denne tid var grev Danneskiold Larvig. I 1736 ble det også nevnt en større ring på den søndre odde av Portør, det var også to ringer til ved Portør. Ved Strømtangen var det også en ring. Dette er bare noen av de mange ringene som var i skjærgården. I 1889 ble det registrert 160 ringer. De største ringene i Norge var på ca. 200 kilo. For grunneiere var det penger å tjene når bolten ble festet i fjellet og senere når det ble rodd ut for å hente trossene enten det var til varping eller fortøyning i opplag. (Ordet “varping” betyr når skutene skulle gjennom trange sund eller elver og ikke kunne seile, da måtte skutene dras gjennom ved hjelp av trossene som var festet i ringene.) De eldste ringene var kilt fast i sprekker i fjellet med trekiler.
I disse knappe tider ble mange ringer fjernet ved nattes tider og det kostbare jernet ble solgt på det åpne markedet. Etter hvert ble boltene festet etter at det ble brent svartkrutt i fjellet til det ble stort nok hull til å sette bolten i og til slutt blystøpt. Senere ble det brukt svovel til å feste boltene, da sto også boltene ordentlig fast. Bak Fjordbåtselskapets lille hus på Barthebrygga, tett inntil veien sto det en ring av gammel type, og sjeldnere smedens navn og årstall innpreget. Var det flere ringer i Kragerø som var signert? Hvor ble det av ringen som sto der?, den skal ha stått der i 1977. Desember 1987 gikk den siste ferja “Kragerø” fra Barthebrygga, når ble den lille bua revet? Fortøyningsbolter ble også brukt til andre ting. På Furuholmen hadde fastboende nytte av en stor ring, den ble brukt til å varsle når noen skulle hentes på bysiden. de som trengte skyss over, trampet på ringen og lyden ble som om en slo på en klokke. Lyden hørtes helt over til Furuholmen.
BALLASTMERKER
Ved noen av fortøyningsringene var det ballastmerker, det var plasser hvor skutene kunne tømme ballasten sin før de skulle losse varer ombord. Det var ballastplass ved Skrubben, Moringsbøyen på Bærøyfjorden, Heucheverven, Lille Kirkebukta og ankerplassen ved Stilnestangbratten. Det var ballastplass ved Skarbodalsbukt. Det skal ligge igjen hauger med flint i området etter lasting av is. Det var også ballastplass ved Galeiodden, men der ble det etter hvert for grunt og den kunne ikke lenger benyttes. Ballasten i skutene var for det meste sand, grus og stein (mye flint). Ved Galeiodden er det funnet en del krittpiper.

Gunnarsholmen
Bolt 1

Gunnarsholmen
Bolt 2

Gunnarsholmen
Bolt 3

Øya, Galeiodden
Bolt 4

Portør
Bolt 5

Øya, Sjøbadet
Bolt 6

Øya, Lindvika
Bolt 7

Barthebrygga
Bolt 8: Denne er fjernet ved nytt bryggeanlegg.

Skåtøy, Vennevika
Bolt 9

Bukkholmen
Bolt 10

Bukkholmen
Bolt 11

Lille Kirkholmen
Bolt 12

Kil
Bolt 13

Dampskipsbrygga
Bolt 14: Fortøyningspælen på den gamle dampskipsbrygga er en del av en rå som stammer fra fullriggeren ”Lofthus”som ble bygget i Glasgow i 1869. Den ble kjøpt til Lillesand år 1900 og rigget om til bark i 1914, som mange andre hjemkjøpte fullriggere. I 1914 kom den ut for en storm og mistet en del av riggen og møtte søke nødhavn i Queenstown i Irland, her ble den kondemnert. Herfra ble skuta tauet til Kragerø av en hollandsk taubåt og kjøpt opp av Johannes O. Silius, her ble den nedrigget slik at bare undermastene sto igjen. Den ble solgt videre til Den Kongelige Norske Marine, skuta ble slept til Kristiansand omkring juletider 1916. Men i en sterk pålandsstorm slet skuta seg og drev i land på Målen mellom Arendal og Tvedestrand og endte sine dager der. Fortøyningspælen ble kjørt ned i sjøbunnen omkring 1916 og fylt med betong. Dampskipsbrygga ble anlagt i 1872 samtidig med bybrua

Kammerfosselva
Bolt 15

Soppekilen
Bolt 16

Kammerfosselva
Bolt 17

Kammerfosselva
Bolt 18

Kammerfosselva
Bolt 19

Kammerfosselva
Bolt 20

Båten
Bolt 21

Båten
Bolt 22

Gunnarsholmen, Bolteskjær
Bolt 23

Skrubbodden
Bolt 24: Denne bolten er borte.

Valberg
Bolt 25

Valberg
Bolt 26

Sundaholmene
Bolt 27

Matholmen
Bolt 28

Matholmen
Bolt 29

Matholmen
Bolt 30

Matholmen
Bolt 31

Tangen, Kammerfosselva
Bolt 32: På bolten kan man fremdeles se signaturen til smeden som laget denne. Det hendte ofte at smeden som hadde laget bolten satte sine initialer i den. Litt utydelig, men tror det står ”BL 90”. Denne bolten ble trolig satt opp i forbindelse med bruddet som Peder Tangen startet opp i 1888.

Kjettingfarikken, Hellefjorden
Bolt 33

Strømtangen
Bolt 34

Hellefjorden
Bolt 35

Ved Kirkeholmene
Bolt 36

Morholmen
Bolt 37

Morholmen
Bolt 38

Morholmen
Bolt 39

Morholmen
Bolt 40: Denne bolten er lik den som står ved Tangen i Kammerfosselva, og ble trolig satt opp i 1890-1900

Morholmen
Bolt 41: Denne bolten er lik den som står ved Tangen i Kammerfosselva, og ble trolig satt opp i 1890-1900.

Matholmen
Bolt 42: Denne bolten er lik den som står ved Tangen i Kammerfosselva, og ble trolig satt opp i 1890-1900.

Morholmen
Bolt 43

Kammerfoss
Bolt 44

Kammerfoss
Bolt 45

Kammerfoss
Bolt 46

Nautebakken
Bolt 47

Gunnarsholmen
Bolt 48

Kragerø Berg Museum
Bolt 49: Denne bolten står nede ved Riggerua.

Kragerø Berg Museum
Bolt 50: Denne bolten står nede ved Riggerbua.

Sauholmen
Bolt 51

Sauholmen
Bolt 52

Sauholmen
Bolt 53

Sauholmen
Bolt 54

Sauholmen
Bolt 55

Sauholmen
Bolt 56

Skrue
Bolt 58

Rekevika
Bolt 59: Her ble det losset tømmer, det var finske og russiske båter som var fortøyd i disse boltene i Rekevika mens det ble losset. Båtene lå på tvers i sundet inn til Rekevika.

Rekevika
Bolt 60: Her ble det losset tømmer, det var finske og russiske båter som var fortøyd i disse boltene i Rekevika mens det ble losset. Båtene lå på tvers i sundet inn til Rekevika.

Rekevika
Bolt 61: Denne bolten er ulik alle de andre i Skjærgården, det er toppen av et stort gammelt anker. Det var vanlig å benytte gamle motordeler, deler av seilskuterigger, trepåler, gamle kanoner eller ankere som denne i en periode. Rett ved fortøyningsbolten er det noen inskripsjoner i fjellet.

Sundaholmene
Bolt 62

Stilnestangen
Bolt 63

Stilnestangen
Bolt 64

Nedre Langtangen
Bolt 65

Nepa, Rørvik
Bolt 66

Nepa, Rørvik
Bolt 67

Nepa, Rørvik
Bolt 68

Nepa, Rørvik
Bolt 69

Danskekaia
Bolt 70

Skrubben
Bolt 71: Dette er et gammelt bilde fra området Skrubben, bildet er tatt like etter krigen. På bildet ser vi to-tre bolter.

Aatangen
Bolt 72
Skjørsvik
Bolt 57: Denne bolten ved Skjørsvik fikk navnet ”Saulekarispalt” etter at en dame som hadde tilholdssted på Levangsheia fikk retten over bolten. Hun satt i skauen og holdt utsikt over bolten for å se om det var noen som fortøyde i den. Hvis de ikke betalte avgift, satt hun seg på bolten til de betalte. Navnet ”Saulekari” kom av at hun aldri var hjemme og fikk vasket seg. Denne bolten har jeg ikke bilde av.

Einarsholmen
Bolt 73

Aatangbukta
Bolt 74

Blankenberg
Bolt 75

Rekevika
Bolt 76

Oksekastet
Bolt 77

Langaardssund
Bolt 78

Rekevika
Bolt 79

Sjåen
Bolt 80

Krikkholmene
Bolt 81

Korsholmen
Bolt 82

Apalbukta
Bolt 83

Fluer
Bolt 84

Kirkholmene
Bolt 85

Kirkholmene
Bolt 86

Kirkholmene
Bolt 87

Kirkholmene
Bolt 88

Vennevika
Bolt 89

Stavseng
Bolt 90

Stavseng
Bolt 91

Portør
Bolt 92

Portør
Bolt 93

Portør
Bolt 94

Grønsvik
Bolt 95

Grønsvik
Bolt 96

Grønsvik
Bolt 97

Grønsvik
Bolt 98

Rekevika
Bolt 99

Rekevika
Bolt 100

Rekevika
Bolt 101

Rekevika
Bolt 102

Tangen, Kammerfosselva
Bolt 103

Tangen, Kammerfosselva
Bolt 104

Jomfruland
Bolt 105

Kragerøfjorden
Bolt 106

Østfronten
Bolt 107

Østfronten
Bolt 108

Østfronten
Bolt 109

Kreppa
Bolt 110

Kreppa
Bolt 111

Kreppa
Bolt 112

Kokken
Bolt 113

Sjåen
Bolt 114

Kreppa
Bolt 115

Sundaholmene
Bolt 116

Saltneven
Bolt 117

Holme ved Stavseng
Bolt 118

Holme ved Stavseng
Bolt 119

Bjelkevik
Bolt 120

Bjelkevik
Bolt 121

Barmskilen
Bolt 122

Tallakshavn
Bolt 123

Strand
Bolt 124

Korsholmen
Bolt 125

Paradisbukta
Bolt 126

Dønvika, Skåtøy
Bolt 127

Dønvika, Skåtøy
Bolt 128

Dønvika, Skåtøy
Bolt 129

Sundaholmene
Bolt 130

Grønsvik
Bolt 131

Øya
Bolt 132

Snekkevik
Bolt 133

Blindtarmen
Bolt 134

Ringskjær, Jomfruland
Bolt 135

Tønneholmen
Bolt 136

Tønneholmen
Bolt 137

Tønneholmen
Bolt 138

Linsund, Risøy
Bolt 139

Kjørbonn
Bolt 140

Kjørbonn
Bolt 141

Kjørbonn
Bolt 142

Stølefjorden
Bolt 143

Skjørsvika
Bolt 144

Arntsholmen
Bolt 145

Hvitstein
Bolt 146

Breibukta, Portør
Bolt 147

Kalstadkilen ved sykehuset
Bolt 148

Rødlandet, Hellefjorden
Bolt 149

Rødlandet, Hellefjorden
Bolt 150

Vadfoss
Bolt 151

Vadfoss
Bolt 152

Gulodden; Bærøy
Bolt 153

Barthebrygga
Bolt 154: Denne bolten kom frem ved gravearbeid i forbindelse ved nytt bryggeanlegg. Nå er den ikke synlig lenger.

Hellefjorden, liten odde ved Kjættingfabrikken
Bolt 155

Skarbodalsbukta, Heftet
Bolt 156

Skarbodalsbukta
Bolt 157

Skarbodalsbukta
Bolt 158: Denne bolten har ingenting med de gamle boltene fra skutetiden å gjøre. Denne er av nyere dato.

Skarbodalsbukta
Bolt 159

Skarbodalsbukta
Bolt 160

Skarbodalsbukta
Bolt 161

Skarbodalsbukta
Bolt 162

Helle, Lona
Bolt 163: Denne ringen ligger langt opp på land. Står i fjellet der hvor Helle Bruk (saga) en gang var.

Smedsbukta
Bolt 164: En bolt av nyere dato.

Skarbodalsbukta
Bolt 165: En sliten fortøyningsring.

Eidkilen
Bolt 166: Her ble det fylt ut i forbindelse ved utvidelse av Eidkilkanalen. Denne bolten har nok opprinnelig ligget nærmere strandlinja.

Vestre Stabbestad
Bolt 167: Ikke av de eldste.

Vestre Stabbestad
Bolt 168: Ikke av de eldste.

Fantholmane, Hellefjorden
Bolt 169: En godt bevart fortøyningsring fra iseksport tiden.

Hellefjorden
Bolt 170: Liten fortøyningsbolt i Hellefjorden.

Hellefjorden
Bolt 171: Liten fortøyningsbolt i Hellefjorden.

Langetangen
Bolt 172: Bolt ved Simon Langetangens isbruk på Langetangen

Åtangen
Bolt 173: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien

Åtangen
Bolt 174: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien

Åtangen
Bolt 175: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien. Haugstranda i bakgrunnen

Åtangen
Bolt 176: Denne bolten befinner seg langs Åtangveien.

Sibirien, Tåtøy
Bolt 177: Denne bolten befinner seg på en liten holme ved Tåtøy, som blir kalt Sibirien.

Kreppa
Bolt 178: Se også boltene 110, 111, 112 og 115 fra Kreppa.

Kreppa
Bolt 179: Se også boltene 110, 111, 112, 115 og 178 fra Kreppa.