Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Søk i www.turer.no via Google:

Skåtøy
24. mai 2009

1. Start fra Skåtøyroa.
2. Jens Martin Jensen er turleder.
3. Rene Sørensen først i turgjengen.
4. Else Bjørg Finstad forteller om "Pestas hus".
5. Varden i Dønnvika.
6. Utsikt fra Skålur.
7. Turgjengen var overrasket hvor flott utsikt det var fra Skålur.
8. Flott låve.
9. Grønt og frodig.
10. Rønningen.
11. Fra Store Harefjell.
12. Fra Store Harefjell.
13. På Darefjell, Skåtøys beste utsikt.
14. Pause på toppen av Store Harefjell.
15. Else Bjørg Finstad og turleder for Telemark Turistforening
16. Aas.
17. Det var mye Stemor på turen, her et flott eksemplar.
18. Ferja kommer inn til Skåtøyroa.

Kl. 10.30 kjørte ferja oss ut til Skåtøy i et strålende turvær. Skåtøy er den største øya i Kragerø som har mange turmuligheter på gamle veier og stier. Det var 77 med på turen, de fleste kom fra Telemark Turistforening, de var invitert av Kragerø Turistforening. Telemark Turistforening har de siste tre årene hatt en tur sammen med Kragerø Turistforening en gang i året. Etter noen minutter på Skåtøyveien (hovedveien går til Korset og er 7,5 km) fra Skåtøyroa tar vi av mot Vennevik, etter noen minutter på denne veien går vi forbi den store helleren. Hvistendahlhelleren er en bred fjellskrent med stort utheng. Litt nedenfor går den gamle veien "Buveien" inn til venstre, som vi skal ta. "Buveien" er den gamle veien som gikk over hele Skåtøy og navnet kommer av "Bud", den ble anlagt ca 1870. Etter noen meter på den gamle veien kommer vi til det lille røde huset i skogen, "Pestas hus". Her forteller Else Bjørg Finstad litt historie om huset. helleren ligger ikke så langt unna det lille og kjente huset i skogen "Pestas hus". Når vi kommer ut på veien som går til Eidkilen går vi opp en litt utydelig sti mot Skålur som har flott utsikt, her oppe ble det en liten pause. Herfra førte stien oss ned til "Buveien" igjen og så inn på hovedveien. Vi gikk forbi Skåtøy kirke og opp til Skåtøy kafe som ligger ved Stoppedalveien, her ble det en liten pause. Neste mål var "Harefjell", herfra var det flott utsikt. Det er arrengementer her opp hver skjærtorsdag, "Haraball" er noe sånt. Etter en liten pause på toppen gikk turen videre mot Aas, her tok vi av ned til Dønnvika på sti langs Kvernbekken. Nede ved Dønnvika ble det også tid til en liten pause. Her gikk vi på gamle veier tilbake til Skåtøy kafe. Herfra tok vi en liten avstikker mot Rankilen. Veien går inn til venstre nederst i kirkegården. Det er "Eventyrveien" som ikke lenger er eventyrveien p.g.a. felling av store trær. Etter noen minutter er vi igjen på hovedveien, mot Skåtøyroa. Noen av oss tok en turen opp til Darefjell som har en fin sti opp, med noen fine trapper. Det er bare noen få minutter opp til Skåtøys fineste utsikt.