Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Søk i www.turer.no via Google:
DRANGEDAL KOMMUNE

Skardsfjell

Det er en topp til i Drangedal som har navnet Skardsfjell, men denne er er den beste med 805 moh. Når du kommer til Bø i Tørdal tar du veien inn til Kleppe ved Bø landhandel. Det er 8 km inn til dammen ved Kleppsvatnet som ligger på 542 moh. Herfra går det merket løype til Skardsfjell. Ved hyttefeltet krysser man en hyttevei, stien går rett frem opp heia. Når du har gått noen få minutter deler stien seg, her tar du til venstre og da er det bare å følge på. På stien kan du finne mye amazonitt som blir brukt som smykkestein. Det tar ca. 1,5 time å gå opp. På toppen er det en stor varde og en fantastisk utsikt alle retninger.
Meget flott tur på fin sti.

Amazonitt er en grønn variant av feltspaten mikroklin. Den opptrer i pegmatittganger. Polert amazonitt brukes som smykkestein og til dekorasjoner. Amazonitt av smykkesteinskvalitet fins i Tørdal i Telemark og i Evje/Iveland i Setesdalen.

Kart M711: Nissedal 1613 III.