Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

       

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
Søk i www.turer.no via Google:

Farsjo stasjon.

Bråtane tunnel.

Bråtane tunnel.

Bråtane tunnel.


Neslandsvatn til Kragerø

2017: Kragerøbanen er en nedlagt jernbanestrekning mellom Neslandsvatn stasjon på Sørlandsbanen og Kragerø. Jernbanen ble åpnet fram til Kragerø den 1. desember 1927, men med ordinær trafikk fra 2 desember 1927. En tid var banen endestasjon for Sørlandsbanen. Ettersom Sørlandsbanen på 1930-tallet ble forlenget mot Kristiansand. Banen ble nedlagt for persontrafikk 1. januar 1989. Etterpå er det kjørt noen tømmertog. 1989 ble hele banen nedlagt. Skinnegangen mellom Sannidal stasjon og Kragerø stasjon er fjernet, og erstattet med ny riksvei. Neslandsvatn stasjon ligger i Drangedal kommune. Den ble åpnet i 2. desember 1927 da Sørlandsbanen ble tatt i bruk frem til Kragerø. Sørlandsbanen ble ført videre i retning Gjerstad på 1930-tallet og strekningen til Kragerø ble en sidebane. Strekningen Neslandsvatn Kragerø er ca. 27 km. Det var 13 stoppeplasser mellom Neslandsvatn og Kragerø.

 

SKINNELANGS (turbeskrivelse fra turen Neslandsvatn til Sannidal)
Vi tok turen på den nedlagte jernbanetraséen fra Neslandsvatn til Sannidal. Vi brukte 6,5 timer med pauser, på den 18-19 km lange turen. Det var greit å gå på banen, men hvis det har regnet er svillene veldig glatte. Vår avgang fra Neslandsvatn stasjon 72,6 moh. var kl. 09.08. Etter 4-5 minutter gange kom vi til den første undergangen ved Nesland. Her var det malt en stor flott tegning av en togvogn som trafikerte på Kragerøbanen. Fra Neslandsvatn, litt forbi Eskilt var både skinner og sviller fjernet, til broen som går over elva Heldøla. Eskilt var den første holdeplassen på Kragerøbanen. Fra Heldøla ligger svillene fremdeles, mens skinnene var fjernet frem til Merkebekk.
Etter å ha gått over noen sviller, la man fort merke til spikrene med årstall, som var slått ned i hver sville. Det ble ofte stopp for å sjekke hvor gamle svillene var. Den eldste og nyeste vi så var 1947 og 1967. Morsomt var det å finne 61, som er mitt år. Jernbanetraseen førte oss gjennom et trangt skar, og videre langs Toke mot Merkebekk. Broen over Drangedalsveien ved Merkebekk var fjernet og vi ankom første stasjon på banen, som var Merkebekk. Like etter stasjonen omtrent ved kommunegrensa ble det nå en vandring langs rustne skinner og dårlige sviller, som varer helt frem til Støa. Etter en flott strekning langs Toke kom vi til den flotte hvelvsteinbrua på Kurdøla. Hvis du ikke har sett broen før, bør du ta deg en tur. Herfra og helt frem til Saga ble det en lang øde skogsstrekning og den fineste, synes jeg. Vi gikk forbi holdeplassen Bådalshøgda, som var den minst benyttede på hele Kragerøbanen. Man kan ennå se steinmuren der bua sto og stien som gikk ned til den. Før vi kom til Langvann oppdaget vi en tunell som gikk under banen. Den var vanskelig å få øye på fra skinnegangen, men verdt å få med seg.
Det var mye historie å se langs den gamle Kragerøbanen som ville vært 90 år i år. Vi gikk forbi en liten forfallen bu som var brukt som en redskapsbu og et stort gult skilt. Skiltet var et orienterings signal, som betød at toget skulle gi signal. Vannrett strek betyr planovergang og loddrett strek betyr holdeplass i vente.
Det var mange flotte naturperler og flere gjengrodde ferdselsveier med gamle porter. Engang var det trafikk på disse veiene her langt til skogs. Langs hele banen ble det satt opp ståltrådgjerder, man kan se noen plasser at ståltrådene går tvers igjennom stor trær. Vi gikk langs Langsjø og stoppet opp ved en liten bro omtrent midtveis ved vannet. Vi så en flott rasteplass nede ved vannet. Etter en liten pause kom vi over en bro til, som det var mange av. Dette var ikke en vanlig stålbro. Det var en liten hvelvsteinbru, lik den på Kurdøla og Vadfoss, bare i miniatyr. Den må sees. Hvorfor det var satt opp en så flott bro her er rart. Det har nok vært noe trafikk. Ungene som bodde på gårdene i området gikk kanskje her for å komme til skolen. Det finnes flere flotte detaljer langs banen. Man går forbi noen steinsatte kulverter. (Dreneringstuneller) som går under skinnene.
Det gikk en vei her som har grodd igjen. Neste stopp var Saga, den eneste holdeplassen som ennå står. Her måtte vi også spore av fordi broen over veien var fjernet.
Etter Saga var vi på sporet igjen. Vi måtte gå over noen trær som lå over skinnene.
Nå nærmet vi oss Farsjø stasjon 45,7 moh. Asbjørn som nå bor på Farsjø stasjon, har ryddet banen i begge retninger, men etter Farsjø tunell var det rene hinderløypa. Det var endel trær som hadde veltet over banen. Ved Farsjø har det vært en omlegging av veien, den gikk tidligere forbi stasjonen med en stålbro over banen. Denne broen ble fjernet ca. 1970, og står nå i innløpet til båthavna på Bærøy. Alle stålbroene ble produsert og levert i 1927 av Vulkan Jernstøperi i Oslo. 
Vi ankom Tveitereid, her ble det en ny avsporing, da broen her også var fjernet. Det ble totalt 18 broer med smått og stort. Tre av dem var fjernet mellom strekningen Neslandsvatn og Sannidal. Vi nærmet oss Tyvann, et stort vann ved Støa. Skogen var her kommet tett innpå skinnene. Ved Støa hadde de sperret banen med en hesteinnhengning. Vi måtte gå rundt for å komme inn på sporet igjen. Nå så vi tunellåpningen ved Støa. Her forsvant sporet inn i mørket og vår banetur sluttet her. Tunellen ble fylt igjen i den andre enden, da den nye innfartsveien til Kragerø ble anlagt. Kragerøbanen er kanskje den største endringen i Kragerøs historie. Banen ble nedlagt i 1989. Støa camping hadde dressinutleie noen år frem til 2005. Da kunne man sykle helt opp til Merkebekk. Det skal ikke mye til for å få denne flotte traseen til å bli en flott turvei. Kanskje det kan bli litt trafikk på banen igjen som gang og sykkelvei. Det ville vært flott. Turen skinnelangs var alt i alt en spennende tur.

.


Avstander fra Neslandsvatn til Kragerø
Neslandsvatn 0,0 km - Eskilt 1,6 km - Heldøla 2,7 km - Merkebekk 6,2 km - Kurdøla 8,0 km - Bådalshøgda 9,2 km - Saga 12,8 km - Farsjø 13,9 km - Tveitereid 15,8 km - Sannidal 18,2 km - Vadfoss 20,0 km - Kammerfoss 21,3 km - Kalstadbrua 23,5 km - Kalstadkilen 25,0 km - Kragerø26,6 km.




Kammerfoss tunnel.

Kammerfoss tunnel.

Kammerfoss.

Kammerfoss.

Farsjø stasjon.

Farsjø stasjon.

Farsjø stasjon.

Vadfoss bru.

Vadfoss bru.

Vadfoss bru.

Kalstad tunnel.

Kalstad tunnel.

Kalstad tunnel.

Kalstadkilen holdeplass.

Siste broen før Saga.

Bro i Bådalen.

Skilt.

Skilt.

Skilt.

Skilt.

Skilt.

Støa tunnel.

Støa tunnel.

Kulvert.

Farsjø stasjon.

Farsjø stasjon.

Farsjø stasjon.

Skinne.

Saga gård.

Gamle gjerder.

Skilt.

Hengsle til port.

Port.

Liten tunnel ved Kammerfoss.

Spiker med årstall.

Neslandsvatn stasjon.

Her starter Kragerøbanen.

Første undergangen.

Eskilt.

Broen ved Eskilt.

Heldøla.

Kragerøbanen.

Merkebekk stasjon.

En av portene langs banen.

Kurdøla tunnel.

Kurdøla bru.

Ytre Kurdøla tunnel.

Ett av flere skilt.

Kragerøbanen..

Bådalshøgda.

Ved Bådalshøgda.

Kragerøbanen.

Hvelvsteinbru.

Hvelvsteinbru.

Ett av flere skilt.

Kragerøbanen.

Ett av flere skilt..

Kragerøbanen.

Saga.

Saga.

Farsjø stasjon.

Farsjø tunnel.

Skogen nærmer seg.

Tveitereid tunnel.

Tveitereid bro.

Kragerøbanen.

Ved Støa.

Mot Støa.

Sannidal stasjon.

Rønningåsene tunnel.

Langs Kammerfoss.

Langs Kammerfoss.

Frydensborg.

Kalstadbru holdeplass.

Frydensborg.
 

Kart Kragerøbanen.