Søk i www.turer.no via Google:

Liten hytte ved Eidsvann

Bære kanoen over i Leivann

Rundtur med kano i Kjølebrønd

19.07.2005 Vi startet ved Eidet kl. 09.50 i fint vær. Var innom hytta til Eikehaug som ligger i Eidsvann 10 moh. Vi padlet forbi en stor stein/odde som har et lite hull på toppen. På kartet står det Prekestolen, vet ikke hvorfor. Vi tok kanoen over i Leivann, fin sti og lett og bære kanoen mellom Eidsvann og Leivann. Startet og padle i Leivann 7 moh. kl. 10.15. Det går ikke stier langs Leivann fordi vannet var transportvei. Om sommeren med båt og vinteren ble isen benyttet. Når vi skulle ta fatt på Lonene var kl. 11.00. Lonene er en lang tarm med mye siv og vannliljer, vi passerte en fin plass Teigen. Helt innerst i Lonene kunne vi padle litt oppover i elva som kommer fra Skarvann, her så vi også 3 storfugl flakse avgårde, tror det var Hegre. Klokka var nå 11.55. Herfra er det et lite stykke å bære til Skarvann som ligger 18 moh. Det var sti og vei helt frem til Skarvann, hadde vi husket hjula til kanoen hadde det vært veldig greit. Vi brukte ca 1/2 time og bære kanoen fra Lonene til Skarvann. Nå var vi i Risør kommune. Vi fant en liten øy i Skarvann for å ta en matbit. Det store vannet har mange smale sund og by på. Årlig er det en stor isfiskekonkurranse her. Vi padlet videre innover mot Skarvang gård, når dette vannet var unnagjort hadde klokka blitt 14.00. Herfra måtte vi bære kanoen på sti og over jordene på Skarvang gård. Vi var fremme ved Hansjø 26 moh. kl. 14.30. Nå var vi Kragerø kommune igjen. Padlet over Hansjø og inn i Posttjenn, fremme ved dammen i Posttjenn kl. 15.00. Vi dro kanoen nedover elva som renner ut i Mørlandstjenna, vi kunne bare padle noen få meter i elva. Jeg anbefaler og ta stien som går ovenfor elva på venstre side av elva nedover mot Mørlandstjenna. Satte kanoen på Mørlandstjenna 14 moh. kl. 15.50. Fremme ved Kjølebrønn kl. 16.00, bærte kanoen ned til Kjølebrønnskilen i saltvann. Padlet rundt og inn i Barlandskilen og inn til Eidet og bærte kanoen opp til Eidsvann. Nå var klokka 17.25. Vi brukte 7 timer og 25 minutter med noen småpauser. Ta med hjul til kanoen.