Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Søk i www.turer.no via Google:
RISØR KOMMUNE

Fransåsenløypa

Flott startpunkt er ved Flisvika. Kjør gjennom byen til Flisvika, flere parkeringsmuligheter.
Risørs første DNT-løype. Fra Flisvika går stien langs svaberga til Randvik. Her er det naturreservat, flate jorder og fine badestrender. Stien har flott utsikt langs kanten av Sandnesfjorden. Stien fortsetter opp lia med en kjempe utsikt over fjorden, og gjennom byggefeltene på Viddefjell og Oterlia, fram til skilt som viser inn i skogen. Stien slynger seg nå i vakkert skoglandskap. Følg stien fram til vei, og langs denne og til venstre ned Rullandsdalsveien. Et par hundre meter langs veien. Deretter opp skråningen til høyre og på gammel sti med fin utsikt over Sandnesfjorden, og videre over til Stemmen. Løypa krysser her veien, forbi gamle hustufter og over heia til Åmlandstjenna. I lia opp til Fransåsen passeres en stor heller. Etter helleren deler stien seg og du kan du velge å ta en tur opp til toppen av Fransåsen eller gå videre på løypa. Velger selvfølgelig det første, det er bare 5 min å gå opp herfra. På toppen av Fransåsen 116 m.o.h. er det flott utsikt i alle himmelretninger. I godt vær kan en se til Jomfruland, Heiberg, Havrefjell, Hovdefjell, Hisåsen, Jomåsknuten og langt til havs. Her kan du skrive navnet i turboka. Ned fra Fransåsen følges samme sti tilbake til skilt som viser mot Frydendal.
På sti over til Håkleiv, et kort stykke langs veien før løypa igjen tar inn i skogen. Vel ankommet ut på ny vei like ved Haresvingen, følges veien mot venstre fram til Caspersens vei.
Veien krysses, og følg deretter blå merker helt fram til RV 416, som krysses. Hold litt mot venstre og følg sti ned mot Grundesund, mellom autovernet og fjellveggen.
Følg vei forbi husene i Grundesund, videre opp mot Frydendal kirkegård. Løypa tar inn til venstre ved muren nedenfor kirkegården, og bort til Risør brannstasjon.
Herfra går du hovedveien ned til byen og bort til Flisvika. Flott tur! Hele runden er ca 15 km og tid 5-6 timer.

Kart med Fransåsenløypa får du på Risør kommunehus.

Flisvika.

Stien fra Flisvika.

Ned til Randvik.

Mot Randvik.

Veien ned til Randvikstranda.

Randvikstranda.

Flotte jorder ved Randvik.